För Digitala Natives är mobilen navet i livet.
I princip allt de gör startar i mobilen innan de fysiskt är på plats. Inköp börjar inte i butik, läkarbesöket börjar inte hos doktorn och mötet börjar inte på mötesplatsen.
För tio år sedan talade vi ofta om hur stor andel av inköpen som beslutades på plats. Konsumenten kom ut ur butiken med varor de inte planerat. Idag är många handlare medvetna om att köpprocessen har börjat långt innan besöket i butiken. Konsumenterna har till exempel allt oftare kontrollerat att varorna finns på lager i butiken och i många fall gjort en förhandsbokning.
På samma sätt börjar inte mötet på handelsplatsen. Förfesten och efterfesten är lika viktig som själva festen. Dialogen, drömmandet och planerandet inför besöket på mötesplatsen är lika viktig som aktiviteterna på plats. Precis på samma sätt som en charterresa börjar långt innan avresan. Dagens ungdomar planerar, messar, involverar varandra inför ett besök eller galleriahäng, eftersom ett bra försnack och eftersnack är lika viktigt. En plats där människor ska mötas, roas och utbyta idéer och varor blir en del i en berättelse där prolog och epilog är lika viktiga som huvudberättelsen.