När det konsumtionskritiska sjuttiotalet övergick i nittiotal öppnades en massiv utbudsexplosion och en begärsdriven ekonomi tog fart. Generation X präglades starkt av detta samtidigt som de haft svårt att hantera det stora utbudet.
Samma problematik ser vi hos dagens Digitala Natives men det finns en större tillnyktring och insikt kring att allt inte är möjligt. Eftersom de fokuserar på det lilla livet och inte lägre räds det som inte är perfekt lär de aktivt komma att säga nej till onödig valfrihet. Tid och energi är redan idag de viktigaste valutorna för dagens barnfamiljer. Ingenting tyder på att det kommer minska när Digitala Navites bildar familj.
Många Digitala Natives lär därför aktivt bejaka beslutsrobotar som hjälper till att hantera områden som inte engagerar dem. Robotar som lär sig vad de vill och väger in det i besluten. Redan dagens handelsutveckling där guidning genom köpprocessen sker genom curering är ett steg på vägen. I framtiden kommer platser och verksamheter som vill ha Digitala Natives ögon och öron tvingas bygga sina erbjudanden på genuint kundanpassade lösningar för att passera de olika konsumenternas automatiska digitala nålsögon.